Viestinnän saavutettavuus tarkoittaa mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää kommunikaatiota. Saavutettavuus liittyy sekä viestintäkanaviin että viestin sisältöön.
Viestittekö niin, että viestinne tavoittaa kaikki? Viestinnässä on hyvä käyttää eri välineitä monipuolisesti, sillä eri ihmiset tavoitetaan erilaisilla keinoilla. Esimerkiksi:
Vahvistaako käyttämänne kieli viestiä yhdenvertaisuudesta? saako se kaikki tuntemaan olonsa tervetulleeksi?
Jo se, että toiminnasta kerrotaan helposti, ymmärrettävästi ja saavutettavia viestintäkanavia käyttäen avaa oven tulla mukaan.
Lähteenä käytetty mm. sisäministeriön Kop Kop -opasta
LUE LISÄÄ
Kulttuuria kaikille on tuottanut kattavan Saavutettavan viestinnän oppaan, jonka neuvot pätevät kaikilla aloilla.
Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista [.doc] (Kulttuuria kaikille)
Näkövammaistahojen testausohjeet verkkosivuille ja -palveluille
Ohje selkeän julkaisun suunnitteluun (Näkövammaisten keskusliitto)
Ohje viittomakielisen tulkkauksen järjestämiseen (Suomen viittomakielen tulkit ry)
OKM:n avustukset nuorten tieto- ja neuvontapalveluihin sekä verkkomedioihin